W przypadku śmierci bliskej osoby w głowie zaczyna nam się kotłować wiele pytań. Jednym z nich jest jak wybrać firmę pogrzebową?

W zaistniałej sytuacji pragniemy znaleźć kompetentną osobę, które zdejmie nam z barków ciężar organizacji pogrzebu. A także która będzie w stanie odpowiedzieć na niektóre z naszych pozostałych pytań.

W tym artykule pokażemy Ci 7 porad, dzięki którym będziesz w stanie samodzielnie zdecydować się, z którą firmą współpracować. Pomoże Ci to wykonać pierwszy krok w kierunku organizacji pogrzebu najbliższej osoby z wyrażeniem największego dla niej szacunku.

Jak wybrać firmę pogrzebową?

1. Dogodna lokalizacja i dostępność

Miejsce, w którym znajduje się firma pogrzebowa, jest często pierwszym kryterium, na które zwracamy uwagę.

Zakłady pogrzebowe najczęściej znajdują się w bezpośredniej okolicy cmentarzy. Zdarza się jednak, że firma pogrzebowa posiada dodatkowe filie, zlokalizowane przy bardziej istotnych miejscach kultu, na przykład przy katedrach czy największych kościołach.

Do organizacji pogrzebu warto wybrać firmę lokalną, która dobrze zna cmentarz, na którym odbędzie się pochówek, ale także ma dobry kontakt z lokalnymi proboszczami, zarządem cmentarza, czy szpitalem z chłodnią i prosektorium.

Takie relacje i znajomość lokalnych zwyczajów pozwoli na znacznie sprawniejszą organizację ceremonii, dzięki czemu my sami będziemy mieli spokojniejszą głowę.

Dodatkowym czynnikiem może okazać się dostępność usług w ciągu dnia. Profesjonalne firmy pogrzebowe umożliwiają kontakt ze swoimi pracownikami przez 24 godziny na dobę. Oznacza to, że w przypadku zgonu najbliższej osoby, możemy skontaktować się z firmą nawet w środku nocy. Pracownicy zakładu pogrzebowego w krótkim czasie zjawią się na miejscu, aby przewieźć ciało do chłodni.

2. Transport zwłok

Jeśli śmierć osoby, dla której organizujemy pogrzeb, nastąpiła daleko od miejsca pochówku, należy upewnić się czy firma, którą zamierzamy wybrać, świadczy usługi transportu zwłok.

Zdarza się, że po ciało trzeba wybrać się na drugi koniec kraju, a czasem nawet kontynentu. W takiej sytuacji warto skontaktować się z firmą, która dysponuje odpowiednim karawanem z kompetentnym kierowcą. Powinna także posiadać doświadczenie w załatwianiu formalności związanych z odbiorem ciała z innego miasta lub kraju.

Pogrzeb wojskowy w Gdyni

3. Kompleksowość usług

Możliwości, które zaoferuje nam zakład pogrzebowy, są istotnym czynnikiem w podejmowaniu decyzji jak wybrać firmę pogrzebową.

Przede wszystkim, powinniśmy zwrócić uwagę, czy pracownicy firmy będą w stanie pomóc nam załatwić wszystkie formalności. Kompetentne biura pomogą nam w takich sprawach, jak odbiór aktu zgonu z urzędu, wykupienie miejsca na pochówek w zarządzie cmentarza, wypełnienie wniosku o zasiłek pogrzebowy, czy omówienie mszy z księdzem bądź przebiegu pogrzebu z mistrzem ceremonii.

Ponadto, warto upewnić się, czy firma oferuje zakres usług związanych stricte z samym pogrzebem: szeroką ofertę trumien i urn, usługę zamówienia w naszym imieniu kwiatów na pogrzeb, sprzęt nagłaśniający, dzięki któremu na ceremonii będziemy mogli usłyszeć ulubioną piosenkę zmarłej osoby, lub też możliwość zorganizowania muzyków grających na trąbce lub skrzypcach.

Warto także przejrzeć zdjęcia z pogrzebów danej firmy, abo zobaczyć jak wygląda karawan pogrzebowy, w jaki sposób przystrojone jest miejsce pochówku oraz jak prezentują się pracownicy firmy na samym pogrzebie.

Profesjonalna firma będzie wykorzystywała nowoczesny sprzet wspierający pracę osób obsługujących pogrzeb. Będzie to między innymi baldachim osłaniający grób przed niekorzystnymi warunkami pogodowymi, elektryczna winda ułatwiająca spuszczenie trumny do grobu, czy wszelkie dodatki wizualne, takie jak stojak na zdjęcie osoby zmarłej, świece, czy sztuczna trawa, przykrywająca rozmontowane elementy grobowca.

4. Przejrzystość wyceny

Wiele firm pogrzebowych kusi reklamami obiecującymi organizację pogrzebu mieszczącego się w kwocie zasiłku pogrzebowego (obecnie 4000 zł).

Często jednak okazuje się, że jest to jedynie minimalna kwota, za którą można zorganizować pogrzeb.

Dopiero później okazuje się, że w tej kwocie firma nie uwzględniła oprawy muzycznej, kwiatów, czy nawet opłat, których należy dokonać na cmentarzu.

Nie dajmy się zatem złapać na takie triki marketingowe. Na organizację pogrzebu składa się wiele indywidualnych czynników, takich jak materiał trumny, rodzaj kwiatów czy dodatkowe usługi kamieniarskie. Wszystkie one zależą od naszych osobistych upodobań.

Kompetenta firma pogrzebowa wie, że nie ma jednej odpowiedzi na pytanie ile kosztuje pogrzeb. Dołoży jednak wszelkich starań, aby w wycenie uzwględnić wszystkie preferencje rodziny i pomóc zoptymalizować koszty, z których czasem możemy sobie w ogóle nie zdawać sprawy. Przed opłaceniem usługi powinniśmy otrzymać dokładną wycenę z wyszczególnieniem kwot za konkretne usługi i towary. Pozwoli nam ona lepiej zrozumieć koszty organizacji pogrzebu.

5. Lokalizacja chłodni i krematorium

Większość firm pogrzebowych korzysta ze szpitalnych chłodni i miejskich krematoriów. Dla nas istotna jest zwłaszcza ta druga informacja.

Obecnie w Polsce jest ponad 60 krematoriów, często w pobliżu największych miejscowości. Rodzina zmarłej osoby może zechcieć uczestniczyć w kremacji. Krematoria najczęściej posiadają kaplice, w których możemy pożegnać się ze zmarłym.

Jeśli chcemy być obecni przy kremacji, należy uzgodnić to z firmą pogrzebową. Wówczas wybierze ona krematorium znajdujące się jak najbliżej naszego miejsca zamieszkania. Dzięki temu dużo łatwiej będzie nam się tam dostać.

Gdy rodzina nie zamierza uczestniczyć w kremacji, zwłoki najczęściej transportowane są do krematoriów znajdujących się w większej odległości od miast. Pozwala to nieco obniżyć koszty kremacji.

Przeczytaj więcej: Jak wygląda kremacja w Polsce?

6. Kultura pracowników

Kolejny istoty punkt aby dowiedzieć się jak wybrać firmę pogrzebową, która zapewni nam profesjonalną obsługę. Podczas spotkań z pracownikami zakładu zwróćmy szczególną uwagę na ich sposób zachowania i budowania relacji.

Kompetentni pracownicy powinni być pełni empatii. W końcu nasza sytuacja nie należy do najprzyjemniejszych, a organizacja ceremonii pogrzebowej może powodować narastanie stresu.

Osoba, która pomaga nam zorganizować pogrzeb powinna być przygotowana na wszelkie nasze pytania i merytorycznie rozwiewać wszystkie nasze wątpliwości, ale powinna także wykazywać współczucie i wsparcie. Przez kilka dni będziemy się z nią intensywnie kontaktować, wobec czego powinna wspierać nas i możliwie najlepiej doradzać podejmowanie odpowiednich decyzji związanych z pogrzebem.

Dodatkowo, warto zwrócić uwagę na zachowanie pozostałych pracowników firmy pogrzebowej. Najczęściej jedna osoba zajmuje się organizacją i pracą biurową, a pozostałe innymi czynnościami: osobny zespół będzie obsługiwał ceremonię pogrzebową, a jeszcze inny zajmował sie wykonaniem prac kamieniarskich przy pomniku.

Dobrze jest podpytać osobę, która odpowiada za organizację, jak wygląda działanie członków obsługi pogrzebu. Powinni oni być elegancko ubrani i sprawnie wypełniać swoje obowiązki, takie jak przeniesienie trumy z kaplicy na cmentarz, czy odbieranie kwiatów od rodziny i układanie ich na grobie. Ponadto powinni wykazywać się taktem i szacunkiem dla uczestników pogrzebu.

Pracownicy na pogrzebie - Zakład pogrzebowy w Gdyni

7. Opinie pozostałych klientów

Ostatnim elementem, na który powinniśmy zwrócić uwagę wybierając zakład pogrzebowy, jest jego opinia.

W wielu miastach działają firmy, które zajmują się kompleksową obsługą pogrzebów od wielu lat. Najczęściej takie zakłady posiadają swoich stałych klientów, którzy powracają do nich co kilka lat, gdy kolejny członek rodziny udaje się na wieczny spoczynek. Tacy lojalni klienci są najlepszą rekomendacją usług firmy.

Jeśli nie kojarzymy żadnej lokalnej firmy z polecenia, warto zasięgnąć rady w Internecie. W Google często zdarza się, że klienci wystawiają firmom opinie, wyrażane również gwiazdkami rekomendacji. Warto zatem wyszukać interesującą nas firmę na mapie i sprawdzić jej opinie na Google Maps.

→ Sprawdź opinie Chejron na Google Maps

Kolejnym, nieco mniej oczywistym dla tej branży, miejscem, w którym dowiemy się więcej o jakości usług danej firmy pogrzebowej jest Facebook. Co bardziej nowoczesne firmy pogrzebowe posiadają tam swoje strony, na których klienci mogą wystawiać własne opinie.

→ Sprawdź opinie Chejron na Facebooku

Pamiętajmy jednak, że opinie często pisane są pod wpływem emocji. Jedna niska ocena wcale nie musi świadczyć o niskiej jakości usług całej firmy. Dobrze zatem wyrobić sobie własny pogląd kontaktując się z zakładem pogrzebowym osobiście.


Powyższe wskazówki pomogą Ci zdecydować jak wybrać firmę pogrzebową, które zdejmie z Twoich barków większość strestu związanego z organizacją pogrzebu.

W firmie Chejron dbamy o to, aby każdy klient był zadowolony. Zawsze chętnie wysłuchamy niecodziennych próśb i życzeń rodziny. Jeśli w najbliższym czasie przyjdzie Ci organizować pogrzeb w Trójmieście, skontaktuj się z nami, a pomożemy Ci dopełnić wszystkich formalności tak, abyś mógł poświęcić czas na spędzenie go z członkami rodziny, a nie w podróży od cmentarza do urzędu.


Chcesz dowiedzieć się więcej o organizacji pogrzebu? Te artykuły także mogą Cię zainteresować:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.